20دسامبر 2021 - بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه ی Diabetes Care منتشر شده است، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی، انجام عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، به خصوص اگر این جراحی منجر به بهبودی پایدار دیابت شود.

بهبودی یا Remission دیابت نوع 2، به تجربه ی سطوح طبیعی قندخون بدون مصرف داروهای کاهش دهنده ی گلوکز (از جمله انسولین) اشاره دارد - به عبارت دیگر، نداشتن هر گونه علامتی از دیابت. مطالعات نشان داده اند که برخی تغییرات رژیم غذایی - به ویژه پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات - می تواند به افراد کمک کند تا بهبودی دیابت را تجربه کنند، اما گسترده ترین مداخله ای که با بهبودی از دیابت مرتبط است، جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت این عمل جراحی قرار گرفته، و کاهش وزنی تا 20 درصد از وزن اولیه داشته اند، بهبودی بیشتری را تجربه می‌کنند - کاهش وزن بیش از این سطح، با احتمال بیشتر برای بهبودی از دیابت ارتباطی ندارد.

در مطالعه ی اخیر، محققان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، داده‌های 701 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق را که در تحقیقات جراحی چاقی و سایر درمان‌های چاقی شرکت کرده بودند، بررسی نمودند. شرکت کنندگان به یکی از دو گروه مطالعه تعلق داشتند: 393 نفر تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، در حالی که 308 نفر درمانهای مرسوم برای چاقی را دریافت کردند. عضویت در هر گروه بر اساس تعدادی از صفات مختلف، از جمله کنترل قند خون و وضعیت سیگار کشیدن، مطابقت داده شد تا اطمینان حاصل شود که دو گروه به غیر از جراحی چاقی با هم مشابه باشند. شرکت‌کنندگان به‌مدت میانگین 21.3 سال پیگیری شدند - دوره‌ی طولانی پیگیری که به محققان اجازه می‌داد نتایجی را که در اکثر مطالعات کوتاه‌تر دشوار بود، مقایسه کنند، مانند اینکه در هر گروه چند نفر به سرطان مبتلا شدند.

جراحی چاقی با میزان کمتر تشخیص سرطان مرتبط است

محققان دریافتند که در میان شرکت‌کنندگانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند- و درجات زیادی از کاهش وزن را تجربه کردند - میزان تشخیص سرطان برای اولین بار، 9.1 در هر 1000 شخص سال بود. برای کسانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار نگرفتند و تقریباً همه آنها به شدت چاق بودند، میزان تشخیص سرطان برای اولین بار، 14.1 در هر 1000 شخص سال بود. این اعداد نشان دهنده ی 37 درصد خطر کمتر ابتلا به سرطان در میان شرکت کنندگانی است که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند. خطر سرطان حتی در شرکت کنندگانی که پس از جراحی چاقی، بهبودی دیابت را تجربه کردند و حداقل 10 سال آن را حفظ کردند، کمتر مشاهده شد. از بین افرادی که بهبودی از دیابت را برای این مدت حفظ کردند، تنها 12 نفر از 102 شرکت کننده (12 درصد) به سرطان مبتلا شدند، در مقایسه با 75 نفر از 335 شرکت کننده (22 درصد) که در ابتدا بهبودی را تجربه کرده اما در عرض 10 سال شاهد بازگشت علائم دیابت بودند. همانطور که در این مطالعه اشاره شد، این به معنای کاهش 60 درصدی خطر ابتلا به سرطان برای افرادی است که بهبودی پایدار دیابت را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار نگرفته‌اند.

دکتر Kajsa Sjöholm، دانشیار پزشکی مولکولی در آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ، در بیانیه مطبوعاتی گفت: آنچه می بینیم این است که در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بسیاری از موارد سرطان قابل پیشگیری هستند. این نتایج درک ما را از ارتباط بین کنترل قند خون و پیشگیری از سرطان افزایش داد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/20/bariatric-surgery-type-2-remission-linked-to-lower-cancer-risk/